TiskTisk

Příprava na pohovor

Ať se jedná o pohovor v personální agentuře či přímo u firmy, kde se ucházíte o místo, dbejte na harmonii ve svém vzhledu a ošacení. Vždy se vyplatí obléci se a upravit co nejlépe – tzn. ženy v elegantních šatech či v kostýmku, muži v obleku a v kravatě. Konzultant v personální agentuře zvažuje doporučení kandidáta i na tomto základě. Čím více péče věnujete svému vzhledu, tím více vzbudíte dojem, že o práci jevíte seriózní zájem a dáváte tím taktéž najevo určitý respekt.

Vždy se snažte přijít včas. Nepsaným pravidlem je dorazit 5 minut před smluvenou schůzkou. Zabrání-li Vám jakékoliv okolnosti ve včasném příchodu, omluvte se dopředu telefonicky (bude-li zpoždění větší) nebo osobně ihned po setkání s konzultantem či personalistou.

Už na vrátnici či recepci si uvědomte, že jste hodnoceni. Navíc ihned nezjistíte, zda Vám otevírá dveře ředitel firmy či recepční. Přiměřeně se usmívejte a buďte slušní a milí na všechny, které potkáte.

Při pohovoru pečlivě naslouchejte, udržujte přiměřený oční kontakt. Dbejte na to, abyste nemluvili příliš mnoho ani příliš málo. Zhruba polovinu času byste měli mluvit Vy a polovinu konzultant či personalista. Buďte aktivní, klaďte otázky. Jdete-li na pohovor přímo do firmy, pečlivě se připravte, prohlédněte si její webové stránky, připravte si argumenty a konkrétní dotazy na obsazovanou pozici, firmu a firemní kulturu, atmosféru, požadavky, zodpovědnosti, kompetence apod. Nepoužívejte vulgární či slangové výrazy. Dejte si pozor na tzv. slovní plevel (člověk, jako, jakoby, takže apod.), čili slova, která příliš často opakujete, aniž by plnily sdělovací funkci. Dbejte na harmonický jazykový projev a „řeč těla“.

Dávejte najevo upřímný zájem o pozici, firmu i toho, s kým vedete pohovor.

Buďte pravdiví sami k sobě i k druhým. Pokud nechcete pracovat přesčas, netvrďte, jak moc jste flexibilní a že byste v zaměstnání nejraději přespávali. Nepřeceňujte se, ani nepodceňujte. Zvažte své možnosti a limity a to, co opravdu chcete či nechcete. Předejdete tak zklamání, které způsobíte sobě i firmě, kam nastoupíte. Už samotným přijetím a nástupem do pracovního poměru do Vás firma mnoho investuje a stejně tak Vy do ní. Neplýtvejte ničí energií, časem a penězi.

Zamyslete se nad tím, ve kterých oblastech jste silní a dobří a kde máte prostor ke změnám a zlepšení. Často se personalisté ptají, proč právě Vás by si měli vybrat.

Pokud se právě necítíte „ve své kůži“ – máte za sebou stresovou příhodu, jste zdravotně indisponováni, řekněte to – uvolníte vlastní tenzi z toho, že Váš projev není perfektní a konzultant či personalista při Vašem hodnocení k tomuto faktu přihlédne.

Nepomlouvejte svého bývalého šéfa. V potenciálním novém šéfovi byste mohli vzbudit obavy, že se to jednou stane i jemu. Jsou-li důvody, proč odcházíte, nepříjemné, sdělte je co nejcitlivěji a nejdiplomatičtěji, tak abyste nepošpinili ničí jméno. Vždy je dobré sáhnout si nejprve do svého svědomí, než o někom začneme špatně mluvit.

Po celou dobu pohovoru si udržujte zdravé sebevědomí a víru, že dané místo získáte. Mluvte raději v pozitivech. Konzultant či personalista se může často tvářit neutrálně či tak, že ve Vás vyvolá dojem, že jste neuspěli. Nepodlehněte tomu! Někdy je to součást taktiky výběrového řízení.

Nejen konzultant a personalista si vybírá. I Vy si vybíráte. Může se stát, že Vás pracovní pozice neosloví. Přesto se chovejte až do chvíle rozloučení s úctou a respektem. Pokud zaujmete osobnostně, není vyloučeno, že Vám bude výhledově nabídnuta jiná zajímavější pozice. A také může nastat situace, kdy se s touto osobou potkáte v budoucnu jako obchodní partner. Svět je malý a nikdy nevíte… Pokud získáte jiné místo před tím, než máte jít na pohovor, nebo si to rozmyslíte a toto místo nechcete, vždy se co nejdříve omluvte, případně vysvětlete své důvody. Nevytvářejte si zbytečně špatné jméno tím, že nedorazíte bez omluvy na smluvenou schůzku. Většina personálních agentur si navíc v databázi tyto údaje eviduje a mohli byste získat nálepku "nedůvěryhodní". Nezavírejte si dveře, raději si je otevírejte…

Dejte na své pocity z prostředí i osob, se kterými byste měli spolupracovat. Promyslete, zda je pro Vás dlouhodobě příjemná a únosná doprava do lokality, kde se firma nachází. Zvažte, zda se kariérní perspektivy v dané firmě shodují s Vašimi představami a očekáváním v blízké budoucnosti.

Hodně štěstí a ať vše dobře dopadne!

Aktuální pozice

Aktuality

13. 1. 2017 - Od 1.1.2017 došlo ke zvýšení minimální mzdy na 11.000 Kč.
13. 1. 2017 - ŽIVOTOPIS - MÉNĚ JE VÍCE Jak napsat životopis, aby obsahoval správné množství informací: 1. Nezačínejte životopis sekcí s názvem „Kariérní cíl“ 2. Nepoužívejte otřepaná klišé 3. Pozor na překlepy a gramatické chyby 4. Neuvádějte zbytečně mnoho kontaktů 5. Vyhněte se potenciální diskriminaci 6. Vynechte data v sekci „Vzdělání“ 7. Vynechte nerelevantní pracovní zkušenosti 8. Neuvádějte sekci „IT dovednosti“, pokud ovládáte jen ty základní 9. Nepište nic o referencích, pokud nebyly předem požadovány 10. Pozor na příliš dlouhý životopis (zdroj:http://www.hrnews.cz/lidske-zdroje/personalni-marketing-id-148675/zivotopis-mene-je-vice-id-2404117)